torsdag 14. april 2011

Det er lov å jukse litt (eller: hvordan sy uten å sy...)

Jeg har "sydd" gardiner! To på kjøkkenet og en i stuen.

Kjøkkenet vårt.  
Hvorfor skriver hun "sydd" og ikke sydd, tenker kanskje du? Før jeg forklarer det, så vil jeg nok en gang poengtere hvor deilig det er å være så voksen at man slipper å vise det man lager frem til en streng formingslærer som skal sette standpunktkarakterer som du i neste runde duknakket må vise frem til generasjonen over deg og som etter å ha sett karakterene dine sukker misfornøyd og sier "jaja, du kan sikkert bli regnskapsfører"...  

Når man er voksen har man nemlig lov til å jukse! Så dette innlegget er ment for dere som a) ikke liker å sy og/eller b) dere som liker at ting blir ferdig veldig kjapt.

Jeg har altså ikke sydd gardiner med nål og tråd, jeg har "sydd" med lim, strykejern og stiftepistol.


Sånn ser de ut. Fine? Så for dere som kommenterer hvordan jeg får tid til alt: en gardin = ca et kvarters arbeid. Da går det an altså!

I toppen har jeg en trestang som jeg har robbet fra en gammel lift-gardin som lå og slengte på loftet (jammen santen fikk vi lurt inn litt gjenbruk her og!), stoffet er stiftet fast i denne, båndene ble stiftet på i samme slengen, i sidene er gardinene limt med strykebånd fra vår venn IKEA, og nederst, der er den rett og slett bare rullet opp og knyttet fast. Ganske enkelt - og ganske genialt.



Viser bildet av kjøkkenvinduet en gang til jeg. Dette er nemlig husets koseligste vindu, og det vinduet som gjenspeiler Birthemor2011 på beste måte. Her er en deilig mix av alt jeg liker! Stål fra Alessi kombinert med hjerter og blomster og romantikk. Sånn går det når minimalisten tilnærmer seg maximalismen..

Til venstre i vinduskarmen har det denne uken stått en Barbapappa-kopp.


I denne koppen har det ligget en tann. En fin liten melketann som falt ut av en av familiens mindre munner. For fem dager siden... Så som en liten trøst til alle som lurer på hvordan jeg rekker alt det de selv ikke rekker; tannfeen brukte altså nesten en hel uke rett og slett fordi tannfeen til stadighet glemte å gå i minibanken. Og forsinkelser koster... Så etter noen heller syrlige kommentarer fra et stk ventende 10-åring med god økonomisk sans, har tannverdien her i gaten, som inntil i dag var pålydende 10kr, nå doblet seg:


Så sånn er det. Dagens moral 1: du får tid til utrolig mye dersom du jukser litt... Og dagens moral 2: ikke lær barna dine om renter og purregebyrer, det slår tilbake på deg selv før du aner det! Ha en fin kveld!

3 kommentarer:

  1. Vårt barnebarn på 10 år,som var på overnatting hos oss,mistet og en tann.Vi ble sterkt bekymret var hun ikke for stor til å miste tenner, var det en tann hun skulle ha. Etter telefonsamtale med foreldrene ble vi beroliget,det var nok en melketann.Den ble lagt i vann, og hun var 20kr rikere da morgenen kom.Hun tok tannen med i en beholder,lurte på å legge den i glass hjemme,men fant ut at det var ikke lurt å lure tannfeen:)

    SvarSlett
  2. Hei-hei!
    Hvordan festet du gardinen i vinduskarmen? Stifter? Lim? ;o) Lurte litt på om dette kunne være en kjapp løsning når de vanlige kjøkkengardinene må ned i vaskekjelleren en tur.

    PS! Avleggere til skog-hage-prosjektet? Bare ta en titt på Solsiden og si ifra om du ser noe du trenger. Det meste kan deles. ;o)

    SvarSlett
  3. Hallo Marit! Brukte sånne øyekroker som man også bruker til gardinvaiere. To kroker i listen i toppen av gardinen og to i vinduskarmen. Blir bare et bittelite hull som forsvinner med en dash akryl når man er lei av dem.. :-) Vil GJERNE ha avleggere! Tar i mot alt som er lett å få til å leve...

    SvarSlett