fredag 8. april 2011

Mamma er blitt hagefantast!

Som jeg har skrevet i profilen min, så har jeg etterhvert pusset opp et par hus.Men; nå er jeg nok kommet til enden av akkurat den veien, for dette huset nekter jeg å flytte fra!

Det tok imidlertid ikke mange dagene, ja faktisk bare noen timer, fra det øyeblikket hvor jeg satt i sofaen (red.mrk: den gamle beige sofaen, ikke den nye hvite) og tenkte tilfreds at nå, nå var huset akkurat sånn som jeg ville ha det - til jeg kjente en velkjent følelse: Blodet begynte å strømme litt raskere rundt i kroppen, fingrene begynte å tromme lett i salongbordet, føttene ristet opp og ned i takt med hjerteslagene... Rastløsheten var på plass igjen! Huset er ferdig!?! Hva skal jeg gjøre på nå da???

Mor (red.mrk: meg) drar på hagesenter. Mor kjøper minidrivhus. Mor kjøper frø. Og her snakker vi om en mor som hadde fått Lite Godt i karakterboken dersom hagestell var et eget fag på skolen... Ettersom jeg ikke kan finne pedalen til symaskinen noe sted, så kan jeg jo like godt gå løs på hagen.

Min eldste datter sa så fint til mannen i huset her forleden dag: "ah, endelig er mamma også blitt hagefantast!" Nåja, sier jeg, hagefantast var gjerne litt sterkt sagt, men frø har jeg i alle fall både kjøpt og plantet. Og de bør værsågod spire, ettersom familiens spisebord har fått en noe annen funksjon enn til spising for tiden:


Så nå er det bare å vente, på økologiske blomster og grønnsaker - både miljøvennlig og pedagogisk riktig ("nei vennen min, agurken vokser ikke med plastskall"). I mellomtiden kan jeg fryde meg over synet av påskeliljer som på mirakuløst vist har overlevd under fjorårets hauger av byggeskrot:



Og mens jeg venter skal jeg vanne frøene kjærlig med duskregn fra den nyinnkjøpte spruteflasken, samtidig som jeg drømmer om sommer og sol - og en iskald mojito i hengekøyen:



PS! Dersom noen har avleggere til oss, så blir vi kjempeglad! Stor jungel skal bli hage...

3 kommentarer:

  1. Strålande! Du må absolutt ta en tur ut hit på øyo litt utpå våren og plukke med deg noen avleggere. Får alltid litt til overs i løpet av sesongen!
    Men frøene har jeg ikke begynt med enda. Det pleier som oftest å utvikle seg til rene plantemassakren etter noen uker, så jeg vegrer meg litt. Synest litt synd på de små spirene... ;o) Satser friskt på dem som klarer seg selv ute tror jeg. :o)
    Gleder meg til å se hagen din utvikle seg!

    SvarSlett
  2. Du skal få med deg avleggarar herifrå! Men vent litt med å komme så vi slepp spa dei fram frå under snøen ;)

    SvarSlett
  3. Gleder meg til forsommerturer til både bygd og øy, folkens! Veldig glad for avleggere, koster flesk å drive hage har eg skjønt... Og så får jeg jo treffe dere i samme slengen!

    SvarSlett