mandag 11. april 2011

Har du lyst har du lov (eller: Historien om elefanten)

Vi har et gjøkur. Et rosa gjøkur med blomst på. I plast. Det er så fint! Gjøkuret hang i en butikk rett ved siden av huset til min onkel i Tyskland. Der hang det hver dag hele ferien - og ropte på meg. Høyere og høyere for hver dag som gikk. Noe talte for og noe talte i mot klokkekjøp:

Mot:
Vi skulle kjøre gjennom Tyskland på motorveier, så hønemor hadde bestemt at bagasje som ikke fikk plass under bagasjetrekket av sikkerhetsmessige årsaker ikke fikk være med i bilen. (Jeg har også en viss formening om at samboer ikke var helt fortrolig med gjøkurets noe kitchy utseende, men pytt pytt)

For:
Gjøkurets herlige kitchy utseende kombinert med at jeg var gravid og ønsket meg det gjøkuret. Gravide damer er ikke å spøke med.

Så bilen ble ryddet og bagasjen komprimert, den som ikke vil den skal osv, og nå henger det et nydelig ur på kjøkkenveggen vår:

(Siden jeg var litt frekk mot min kjære litt lenger oppe, satte jeg inn en hilsen til ham på tavlen på veggen - tavlen er forøvrig malt med tavlemaling)
Senere på sommeren gikk jeg, som den lykkelige ur-eier jeg er, en tur på Bryggen i Bergen. Der er det en flott barnebutikk, Småting heter den, og det er sjelden jeg klarer å gå forbi der uten å stikke nesen rett innom. Samme skjedde den dagen; nesen rett innenfor døren og hva skuer mine øyne??? Ikke vanskelig å gjette nei; Gjøkuret mitt! Som jeg dro med meg i en overfylt sommerferiebil gjennom hele Tyskland og senere på tvers av hele Norge. Som en mager trøst var uret heldigvis dyrere her til lands.

Her kommer noen flere bilder av uret vårt:
Gjøken vår har et noe utradisjonelt utseende.



Moralen med dette innlegget er, som nevnt i overskriften, at "har du lyst, så har du faktisk lov". i huset vårt har vi et gjøkur som selges i barnebutikker, vi har julekrybbe fra en lekebutikk på Lanzarote, vi har "heisgulv" på stuen og flisene på badet sjokkerte mureren når han åpnet pakken. Men vi synes det er flott - og det er jo det som teller aller mest i vårt hjem? Vi blir alle påvirket av mote og trender, men det som virkelig spiller noen rolle er at det du har er det du liker. Synes du det er fint, ja da ER det fint! Så er det helt uinteressant om det er kjøpt i dyre forretninger eller på supermarkedet, om det kommer fra loppemarked eller om det er laget selv - har du lyst har du lov!

2 kommentarer:

  1. Kul klokke! Men er det ikkje litt irriterande med den lyden døgnet rundt?

    SvarSlett
  2. Hehe. Elefanten og urverket har adskilte batterier, og i tillegg er det lys-sensor på den! Moderne teknologi altså! :-)

    SvarSlett