lørdag 24. september 2011

Om å trekke pusten...

Livet mitt føles ganske hektisk for tiden. Tenkte du skulle få et lite innblikk i en firebarnsmors hverdag, men for at det skal få den rette virkningen må du love høyt og høytidelig at du kun trekker pusten på anviste steder i neste avsnitt:

Here we go! Torsdag-1648-presser-litt-halvkjip-middag-i-ungene-samtidig-som-jeg-stryker-ny-kjole-etter-at-nest-yngste-sprutet-youghurt-på-den-forrige-leter-så-fortvilet-gjennom-skapet-etter-tights-uten-yoghurt-det-ender-med-strømpebukse-nesten-hullfri-1703-hiver-meg-i-bilen-litt-forsinket-siden-min-kjære-selvsagt-ikke-kom-hjem-i-tide-(her kan du trekke pusten med et påfølgende sukk og si: 'mannfolk, altså')-1718-i-bilen-på-vei-til-møte-på-jobb-fin-musikk-i-bilen-men-treg-traktor-rett-foran-tror-det-er-en-Massey-Ferguson-blå-1723-traktor-blinker-inn-til-siden1724-ånei!-glemte-jo-å-spise-middag-selv!-1726-svinger-inn-på-butikken-for-å-kjøpe-en-pose-nøtter-1731-ute-på-veien-igjen-traktor-foran-bilen-blå-1743-parkerer-på-jobb-1745-på-møte-våt-i-håret-siden-paraplyen-ligger-i-gangen-hjemme-(trekk pusten nå)-2025-på-vei-hjem-ingen-traktor-stuper-i-seng-nedtelling-10-9-8-7-6-zzzzzzzzzz....-(trekk pusten)

Fredag-0730-leverer-ett-barn-0737-løper-til-bilen-0743-leverer-ett-til-barn-0751-løper-til-bilen-0755-kø-på-Paradis-0758-kø-på-Paradis-0801-kø-på-Paradis-0803-grønt-lys-på-Paradis-(trekk pusten lettet nå)-0842-på-vei-inn-i-kurslokale-på-Os-og-døren-knirker-HØYT-og-jeg-er-12-minutter-for-sent-ute.....

Og slik fortsetter det. Etter kurset fredag (ferdig 1500) dro jeg hjem for å hente eldstejenten og Tweens-gjengen for å kjøre dem til Stord, innom noen gode venner når jeg først var på Stord og så hjem igjen i 23-tiden. Og dette var en helt vanlig dag... Er det rart det blir få blogginnlegg for tiden?

Men har man en ledig time og kroppen er vant til et sånt tempo, så rekker man utrolig mye:

Smatt ut på Stoff og Stil i formiddag (mellom klokken 1127 og 1236 hvis du lurte), så nå har endelig de runde putene fått innerputer og Eames-stolene våre er blitt skikkelig flotte:


Flotte var de jo fra før, men klart det gjør seg med noe mykt under stumpen når man spiser sin middag...

Senere på dagen hadde jeg 13,5 ledige minutter, og fikk satt i gang med produksjonen av nye melsekkspisebrikker til spisebordet:



Med lomme til bestikk og greier! (Ser at jeg burde strøket den før jeg tok bilde, men det er faktisk grenser for hva selv jeg rekker på 13,5 minutter).

Og på de nevnte 13,5 minutter rekker man bare å lage én enslig spisebrikke, så da passet det jo bra at jeg kjøpte med meg en ny voksduk når jeg først var på Stoff&Stil i formiddag.



Barna i huset lurte på om vi hadde fått nytt bord sist de kom hjem og så det uten voksduk...

Når det begynner å bli kaldt og surt ute, pleier jeg å finne frem de deilige villsauskinnene som vi har liggende og ha dem i sofaen. De er der for å varme blåfrosne tær (les: mine tær, mannen sitter barfot hele året), men denne gangen kom skinnene frem litt før normert tid. Ikke fordi jeg fryser. Ikke fordi de skal pynte mer enn vanlig. Men fordi husets nestyngste spiste sjokolade med karamell i til lørdagsgodt. I den hvite sofaen.



Selv om jeg, som jeg selv har sagt, er vant til et høyt tempo, så vasker jeg altså ikke sofaer en lørdagskveld! Så nå blir det spennende å se om Vanish holder det de lover og fjerner sjokoladen i morgen før du rekker å si 'hva sa jeg om småbarn og hvit sofa???' Du skal få rapport i morgen om hvordan det gikk.

Har i alle fall nok Vanish...



PS. Verver deg gjerne til Buzzador (der hvor Vanishen kommer fra) og har prøver til deg også om du vil ha.
God helg! Nå skal i hvert fall jeg trekke inn både pusten og duften av et godt glass rødvin. :-)
PS2. Søndag etter leggetid: WOW! Alle hvit-sofa-og-småbarn-skeptikere der ute, denne er til dere: gå hem og gjem dokkar bak de mørke og spraglete møblene dokkars! Som ved et trylleslag er sjokoladen borte og sofaen vår er igjen hvit/white/blanc/blanco/weiss/valkoinen/wit! Vanish funket som bare det!

4 kommentarer:

  1. Pust pes!! Kjenner meg igjen, og jeg har bare halvparten så mange unger:) Synd du ikke fikk med deg bloggfrokost og messe. Vi får ta vårt eget lille treff. Dere må snart komme og smake Kitchen Aid bakst, og treffe lille Fingerprint´s Baklava (hun har fått et kakenavn av oppdretterene.. Betyr den søteste av de søte på gresk). Jeg er bare glad det ikke ble "Moussaka" Kanskje jeg kan lage Baklava?
    Vi kommer til å kalle henne for Molly:)

    Ha en fantastisk uke!

    Stilige puter forresten! (Jeg også vil ha sånne stoler, sukk..)
    Klem:)

    SvarSlett
  2. Godt å ha deg tilbake på et vikariat her i bloggeverden igjen! Jeg ble sliten av å følge ditt hektiske liv. Men det store spørsmålet for meg er NÅR du egentlig fikk skrevet dette blogginnlegget?
    Var det i løpet av nedtellingen til søvn på fredag? I bilen på vei til Stord? På jobbkurset?

    Nei jeg tror jeg vet det..? Det må ha vært midt under barne-TV lørdags kveld... Og straffen man får? Sjokoladekaramell i hvit sofa.

    Heldigvis har vi Vanish! Jeg er kjent med dens underverker:)

    Til de som ikke vet det så har Birthemor nylig vunnet en award hos meg:

    http://blomsterstjernen.blogspot.com/2011/09/en-drm-er-blitt-sann.html

    Og da er regelen slik at det nok vil bli flere sjokolade og lakris flekker i den hvite sofaen og ikke minst på de nye fine putene...

    Ønsker deg en avslappende rolig uke i sus og i dus.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for award! Jeg er rørt til tårer (eller var det egentlig fra løken???) Den skal selvsagt behørig omtales i neste innlegg. Det er slike ting som får en til å holde ut i et maraton av et liv! Takk takk og takk!
    Beæret hilsen fra award-vinnende Birthemor.
    Ps. Under barne-tv lørdag var helt korrekt og også helt korrekt: derav sjokoladekaramellflekker i hvit sofa...

    SvarSlett
  4. Ps igjen: det er selvsagt awarden som skal omtales i neste innlegg, ikke løken.

    SvarSlett