torsdag 9. juni 2011

Når to...

Har dere lest "Når 2..."-bøkene til Tor Åge Bringsværd?

"Når to rosiner er sinte på hverandre.....
.....gjemmer de seg i hver sin bolle og nekter å snakke sammen."

Her er vår versjon av "Når 2...":

NÅR 2 SKAL DELE ROM MED HVERANDRE...


...må rosafaktoren tones noe ned.

Når 2 skal dele rom må de rosa bokstøttene....


...få selskap av noen litt mer maskuline slektninger:



Når to skal dele rom må de rosa kjolene...


...henge ved siden av klær som passer for et ekte mannfolk:


(...på en nyinnkjøpt elefantknagg, som ble funnet på Pinocchio i sentrum etter å ha reist Bergen kommune på kryss og tvers tre ganger i jakten på noe blått og barnevennlig)

Når 2 skal dele rom må den søte sommerfugl-girlanderen fra Laura Ashley....


...veies opp mot vimpler av den mer barske sorten:



(Eller var de egentlig så barske? Men det er nå i alle fall blått på dem!)

Når 2 skal dele rom må den fine gardinen med hjemmeperlete perler....


....finne seg i nålestikk og blå bånd:


...og bamse får båndrestene rundt halsen:



Når 2 skal dele rom må bokstavene på døren....



...flytte litt på seg og gi plass til et navn til. Her har jeg ikke noe bilde, for Marthe sine bokstaver kjøpte vi på Mallorca for tre år siden, og kresen og sær som jeg er blitt med årene, så har jeg ikke funnet noen bokstaver til minstemann som jeg synes passer sammen med storesøsters.. Men heldigvis; han kan ikke lese, så han tåler å vente litt til. Legg forøvrig merke til M'en... En dobbelt-w er ikke alltid bare en dobbelt-w.

Men:
DET ALLER BESTE NÅR 2 SKAL DELE ROM...

...er at både mor og far igjen får plass til nattbord og sengelampe ved siden av sengen, og at den som legger seg sist slipper å klatre over den som la seg først for å komme frem til sin side av sengen, og sist men ikke minst: at den fine tapetveggen vår endelig kommer til sin rett på den riktige siden av sengen!



Og så gjenstår det å se hvordan det går når 2 skal dele rom og legge seg samtidig....

Et lite PS i dag: Ja jeg vet at gutter kan ha rosa og jenter kan ha blått, men vil jeg derfor la min sønn vokse opp i et totalt rosa univers? Nei, tror kanskje ikke det... ;-) Det får være så politisk ukorrekt som det bare vil...

3 kommentarer:

  1. Tidig Birthemor:)
    Så istedenfor å satse på et kjønnsnøytralt svartmalt rom kjører du pose og sekk varianten? Høres i grunnen triveligere ut. Men det der med blått for gutter og rosa for jenter er litt oppskrytt, spør du meg!

    Som liten var min favorittfarge grønn. Hadde grønt soverom og KUN grønne klær (kjøpt på Moberg klær på Sletten). Tror jeg var den eneste på skolen i grønt?

    Mitt tips er å vise din sønn en fargeplansje over 100 forskjellige blåfarger og grønnfarger og la han peke på den fargen han liker best. Babyer er flinke til å peke!

    Jeg ser du har valgt klassisk marineblå mens guttebajasen egentlig kanskje foretrekker kongeblå? Krise i emning når han begynner å snakke!!!

    Bortsett fra det. Kjempekoselig barnerom og ikke minst soverom for de voksne!

    Apropos likestilling har jeg forresten selv en sak i dag om akkurat dette. Sjekk ut Onkel Lilla.

    De beste hilsner
    B*

    SvarSlett
  2. Kjære Blomsterstjernen! Tusen takk for godt tips. Du har selvsagt helt rett; barna må få velge farge selv. Vil jo ikke risikere å hemme dem i utviklingen. Så nå har jeg funnet frem fargeviften fra Jotun slik at lillegutt har 3458 ulike farger å velge mellom. :-)
    Såpass valgmuligheter må et moderne barn ha...
    Hilsen Birthemor.

    SvarSlett
  3. Spennende prosjekt med romdeling :) Er spent på høre fortsettelsen. Kjenner godt til de der bøkene. Når to pysjamaser sier godnatt stikker de bena inn i armene på hverandre.

    Veldig koselig blogg du har :))

    Klem fra Camilla

    SvarSlett